Oefeningen met een halterset

Halterset training

Oefeningen met een halterset

Een halterset is altijd handig om aan te schaffen. In deze tijd is het erg handig als je thuis ook oefeningen kan doen, als er nog beperkingen zijn in de sportschool. Het is in andere tijden ook handig als je in een paar verloren minuten thuis wat oefeningen kan doen. Krachttraining is een gezonde bezigheid voor jong en oud. Ouderen die krachttraining doen blijven langer mobiel en lopen minder risico te vallen. Krachttraining is op alle leeftijden gezond om te doen. Krachttraining heeft voordelen ten opzichte van cardio training. Omdat je met krachttraining je spiermassa opbouwt, heb je in rust een hogere verbranding. Een hogere verbranding in rust leidt automatisch tot meer calorieën die verbrand worden op een dag.

Welk gewicht moet ik gebruiken?

Dit is per persoon verschillend. Een goed gewicht om te gebruiken tijdens een oefening, is een gewicht waarmee je de oefening maximaal zo’n 8-12 keer kan uitvoeren. Het is sterk afhankelijk van welke oefening je doet of wat je niveau is, hoeveel gewicht je moet gebruiken. Daarom is een halterset erg handig, in deze set zitten veel verschillende gewichten zodat voor elk niveau een juist gewicht te vinden is.

Maar waarom dan oefeningen met een halterset?

Een halterset is erg gevarieerd in gebruik. Je kan oefeningen doen voor de armen, benen maar ook voor de romp. In dit artikel worden verschillende oefeningen besproken welke je met een halterset zou kunnen doen. Dit artikel dient ter inspiratie, er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijke oefeningen.

Armoefeningen met een halterset

De biceps curl

Dit is een simpele oefening om te doen met een halterset. Je pakt het gewenste gewicht in je hand en buigt de elleboog en gaat met je hand met het gewicht er in richting je schouder. Probeer deze oefening 8 tot 12 keer te doen per sessie. Probeer 3 sessies te doen met rust tussendoor. Eventueel kan je tijdens de rustfase een beenoefening doen.

Zijwaartse lifts

Deze oefening is voornamelijk voor de spieren in de bovenarmen. Ga rechtop staan met de gewichten in je handen en til je armen gestrekt zijwaarts op. Je zult bij deze oefening ten opzichte van de biceps curl wat minder gewicht nodig hebben om je armen te gaan voelen. Deze oefening kan je ook 8 tot 12 keer herhalen in 3 sessies.

Romp oefeningen

De dumbbell row

Bij deze oefening is het handig een halterbank te hebben. Het kan ook zonder als je maar ergens op kunt leunen met een been. Voor deze oefening ga je met een knie op een bank leunen. je houdt jezelf in balans met je andere arm waar je steun op neemt. Je pakt het gewicht in je hand en buigt de elleboog. Dan til je je hele arm rugwaarts op met gebogen elleboog. Deze oefening dien je te voelen tussen je schouderbladen. Hierbij is het weer belangrijk 8 tot 12 herhaling per serie te maken. De oefening kan 3 sessies herhaald worden met rust. Omdat deze oefening per arm wordt uitgevoerd, kan je tijdens de rustperiode ook van arm wisselen.

Dumbbell chest press

Ga op een bank liggen met de gewichten in de armen. buig je elleboog en duw vervolgens je armen met de gewichten gestrekt de lucht in. Het lijkt of je liggend een juichbeweging maakt. Je kan dit 8 tot 12 keer herhalen. Deze oefening wordt vaak als wat zwaarder ervaren, omdat je tegen de zwaartekracht in de gewichten optilt. Deze oefening kan ook weer in 3 sessies met rust uitgevoerd worden.

Oefeningen voor de benen

De lunge

Houdt de gewichten in je gestrekte armen vast en ga met de benen op heupbreedte staan. Stap nu vervolgens met een been naar voren en buig door de knie. Let er bij deze oefening op dat je knie niet voorbij je teen komt tijdens het buigen. Strek vervolgens je been weer uit omhoog. Stap nu terug en wissel van been. Deze oefening kan 8 tot 12 keer herhaald worden.

De squat

Ga met de gewichten in gestrekte armen staan, en buig door de knieën. Let er op dat je knieën niet voorbij je tenen komen. Probeer een beweging te maken of je op een stoel gaat zitten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *